Kendelse
fra

Pressenaevnet

I sag nr. 12-70-00323
Forsikringsselskabet Brandkassen G/S
0g
Bjern Laugesen
mod

Sjeellandske Medier
afsagde Pressenavnet mandag den 26. november 2012 salydende
Kendelse:

Bestyrelsesformand Bjern Laugesen har pa egne vegne og pa
vegne af Forsikringsselskabet Brandkassen G/S klaget til Pressenaevnet
over tre artikler bragt i DAGBLADET Roskilde og to artikler pa sn.dk
den 11. september 2012, idet klagerne mener, at god presseskik er til-
sidesat. Klagen vedrerer endvidere offentliggerelsen af klagernes gen-

meele i avisen den 13. september 2012.

1 Sagsfremstilling
DAGBLADET Roskilde bragte den 11. september 2012 forsidear-

tiklen "Brandkassen naermer sig oplesning” med underoverskriften "Ny



-

vedtaegtseendring i Brandkassen er ikke til fordel for andre end forsik-
ringsselskabets bestyrelsesformand Bjern Laugesen og hans sen.”

Af artiklen fremgik folgende:

"ROSKILDE: Det stormomsuste forsikringsselskab Brandkassen
kom tilsyneladende et skridt neermere oplesning i gar.

Skridtet blev taget i gar [pa] en ekstraordineer generalforsamling,
som varede tre minutter, og som sit eneste formal havde at fore-
tage en vedteegtseendring, som alene er til fordel for den magt-
fulde bestyrelsesformand Bjern Laugesen og hans familie i til-
feelde af selskabets oplasning.

Endringen drejede sig om paragraf 14 i selskabets vedtaegter,
som netop handler om, hvem der kan fa del i selskabets formue,
som for tiden er pa 71 millioner kroner, hvis selskabet oplases.
Det kan kun kunder, som har flere end 10 ars anciennitet. Det
nye er en tilfgjelse om, at det geelder »erhvervsdrivende savel som
ikke-erhvervsdrivendex.

Dermed sikres familien Laugesen nogle ekstra bidder af kagen
ved en selskabsoplesning, for de eneste, der stadig har erhvervs-
forsikringer i Brandkassen, er Bjorn Laugesen selv og hans sen,
Martin S. Laugesen. Det oplyser selskabets tidligere direkter, Per
Heost, som stadig var ansat pa det tidspunkt, hvor Brandkassen
ophorte med at tegne erhvervsforsikringer. I arevis har forsik-
ringsselskabet kun kunnet tegne private lgsgreforsikringer - alle
andre former for nye forsikringer tegnes via en samarbejdspart-
ner.

Per Host ser vedtaegtseendringen som endnu et klart tegn pa, at
Bjorn Laugesen planleegger at nedleegge Brandkassen i neer
fremtid.

- Jeg kan slet ikke fa gje pa andet, siger Per Hast.



-3 -

DAGBLADET har veeret i kontakt med Bjern Laugesen, som ikke

ognsker at give en kommentar.”

Avisen bragte samme dag pa side 2 i 2. sektion artiklen *Tidned i
Brandkassen” med underoverskriften *Et stort antal kunder i Brandkas-
sen var kortvarigt ude af selskabet i 2002, men nar maske ikke at fa de
formadne 10 ars anciennitet, der vil give dem krav pa at fa del i Brand-
kassens bugnende pengetank, nar selskabet lukker.”

Af artiklen fremgik bl.a. felgende:

”Nar den seneste vedteegtseendring skal hastes igennem pa en
ekstraordineer generalforsamling og ikke kan vente til den ordi-
neere generalforsamling i marts, haenger det ifglge Per Host
sandsynligvis sammen med, at der er kunder, som er ved at gen-
vinde deres ret til at fi andel i selskabets formue i tilfeelde af
dets oplesning.

Vedteegterne siger, at man skal have veeret kunde i ti ar for at
komme i betragtning, og i 2002 solgte Brandkassen alle sine
kunder til Alm. Brand. Det skrev selskabet til sine kunder, som
fik muligheden for at blive i Brandkassen, hvis de foretog sig no-
get aktivt.

Kun de, der reagerede, blev tilbage, mens hovedparten af kun-
derne overgik til Alm. Brand. Mindre end 20 procent af kunderne
blev tilbage, og efter overdragelsen af kunder gik Brandkassen i
gang med at hverve de bedste kunder tilbage.

Af de arsager har mange kunder i Brandkassen, selv de trofaste,
haft et kortvarigt afbreek i deres kundeforhold og har derfor in-
gen ret til at fa »del i kagen« i dag. Men skeeringsdatoen neermer
sig, og det kan veere arsagen til, at bestyrelsesformanden har

travlt med at forberede en lukning til gennemforelse i ar.



-4 -

- Jeg tror ikke, der kommer en ordineer generalforsamling igen,
siger Per Hgst og indikerer dermed, at lukningen vil veere effek-
tueret inden marts, hvor der ifslge selskabets vedteegter skal

holdes generalforsamling.”

Pa samme side bragte avisen artiklen "Erhvervsforsikringer kan

gore Laugesen hovedrig”, hvoraf blandt andet fglgende fremgik:

"Helt lovligt

Hvis Brandkassen bliver oplest i begyndelsen af januar, vil det
derfor veerc 2012-regnskabet, der danner udgangspunkt for ud-
lodningen af formuen, og i det netop beskrevne scenarie er det
sandsynligt, at familien Laugesen kan saette sig pa op imod S0
millioner kroner af de 71 millioner kroner.

- Og det veerste er, at det er helt lovligt! siger Per Host.
DAGBLADET Roskilde har forsegt at fa Bjern Laugesens forkla-
ring pa, hvad der ligger til grund for den eendring af vedteegterne,

der blev gennemfert i gar, men han gnsker ikke at udtale sig.”

Samme dag bragte sn.dk henholdsvis kl. 12.31 og kl. 13.01 ar-
tiklerne “Pengetank et skridt neermere oplosning” og *Formand kan score
formue pa lukning”. Artiklerne var i det veesentlige identiske med hen-
holdsvis artiklen "Brandkassen neermer sig oplesning ” og artiklen "Er-

hvervsforsikringer kan geore Laugesen hovedrig”.

Forsikringsselskabet Brandkassen G/S anmodede ved brev af

12. september 2012 DAGBLADET Roskilde om felgende:



-5 -

"Forsikringsselskabet Brandkassen G/S anmoder om genmeele i

DAGBLADET Roskilde med folgende ordlyd:

DAGBLADET Roskilde giver den 11. september 2012 oplysninger
(i en forsideartikel og artikler i 2. sektion side 2) om nye ved-
teegtseendringer i Brandkassen vedtaget pa ekstraordineer gene-
ralforsamling den 10. september 2012 samt fejlagtige oplysnin-
ger og scenarier om formandens hensigter i forbindelse med en
selskabsoplesning.

DAGBLADET Roskilde var til stede pa generalforsamlingen, hvor
vedteegtseendringen var eneste punkt pa dagsordenen. ZEndrin-
gen blev leest op i sin fulde ordlyd.

Tidligere direkter i Brandkassen Per Hest bidrager i veesentlig
omfang med fejlagtige input til artiklerne om formandens hen-
sigter i forbindelse med udlodning af formuen. Det har aldrig
veeret hensigten at oplese selskabet og udbetale formuen til for-
sikringstagerne.

Vedteegtseendringerne har intet med de forskellige forsikrings-
former at gore. AEndringerne drejer sig alene om § 14, stk. 2,
som medferer, at formuen i tilfeelde af oplesning af selskabet kan
anbringes i en fond (erhvervsdrivende eller ikke-erhvervsdri-
vende), der anvendes til velggrende formal.
Delegeretforsamlingen har pa mede den 10. september 2012 be-
sluttet at arbejde hen imod omdannelse til en fond. Oplysninger
herom er givet pa Brandkassens hjemmeside om formiddagen
inden kl. 10 den 11. september 2012 - www.forsikringbrand-
kassen.dk

(Genmeele med samme indhold bedes bragt pa
www.sn.dk/Roskilde)

Med venlig hilsen



[underskrift]
Bjern Laugesen

Formand for bestyrelsen i Forsikringsselskabet Brandkassen

G/S”

Genmeeleteksten blev samme dag bragt pa sn.dk under over-
skriften "Genmeele fra Brandkassen”.

DAGBLADET Roskilde bragte den 13. september 2012 pa side 8 i
2. sektion genmeelet under samme overskrift. Til offentliggerelsen var

indsat betegnelsen “Debat”, ligesom genmeelet var afsluttet med skri-

bentens navn:

”Bjern Laugesen

Formand for bestyrelsen i Forsikringsselskabet Brandkassen

G/S”

Pa side 9 bragte avisen debatindleegget “Der skal taenkes ud af
boksen” skrevet af byradsmedlem i Greve Kommune, Jan Wammen
Dam (V).

Brandkassen G/S og bestyrelsesformanden klagede ved brev af
18. september 2012 samt ved tilleeg af 19. september 2012 til Presse-
neevnet. Naevnet anmodede ved e-mail af 20. september 2012 Sjeelland-
ske Medier om en udtalelse til sagen og sendte i den forbindelse kopi af
klagen til mediet. Da Pressenaevnet ikke havde hort fra mediet, rettede

Pressenaevnet igen henvendelse ved e-mail af 2. oktober 2012.



- T -

Avisen bragte den 3. oktober 2012 pa side 3 i 2. sektion klager-

nes genmeele uden, at det var opstillet som et leeserbrev.

Yderligere oplysninger
Pa Forsikringsselskabet Brandkassen G/S’ hjemmeside for-
sikringbrandkassen.dk er der blandt andet offentliggjort folgende under

fanebladet Information:

”11-09-2012

Forsikringsselskabet Brandkassen G/S har pa delegeretmede
den 10. september 2012 besluttet at arbejde hen imod omdan-
nelse til en fond (erhvervsdrivende eller ikke-erhvervsdrivende)
med velgeorende formal.

Brandkassen er en veldrevet og overskudsgivende virksomhed,
som igennem de sidste 10-15 ar har konsolideret sig, sa egenka-
pitalen p.t. ligger pa ca. 75 mio. kr. - Forsikringsvirksomheden
er beskeden og derfor ikke rentabel. Brandkassens gkonomiske
grundlag har i en leengere arreekke veeret en aktiv investerings-
strategi, som har veeret fuldt tilstreekkelig til at deekke forsik-
ringsdelen og samtidig konsolidere virksomheden.

Bestyrelsen har indstillet til delegeretforsamlingen, at der ikke er
mulighed for hverken pa kort eller langt sigt at fa forsikringsde-
len gjort lensom. P4 denne baggrund finder bestyrelsen det hen-
sigtsmeessigt at foresla Brandkassens formue placeret i en fond
med velgorende formal, som kan komme en bredere kreds til go-
de. Delegeretforsamlingen besluttede at felge bestyrelsens ind-

stilling.

24-08-2012



-8 -

Ekstraordineer generalforsamling

Der afholdes ekstraordineer generalforsamling mandag, den 10.
september 2012 kl. 17.30 pa Osted Kro, Hovedgaden 151 B,
Osted, 4320 Lejre.

2 Parternes synspunkter
2.1 Klagernes synspunkter

Klagerne har anfert, at DAGBLADET Roskilde i de paklagede ar-
tikler har bragt urigtige oplysninger om, hvad der foregik pa den ekstra-
ordineere generalforsamling. Avisen var til stede under hele generalfor-
samlingen, hvis eneste punkt var en praecisering af vedteegtens § 14 an-
gaende en eventuel fondsdannelse.

Forslaget til vedteegtsaendringen havde folgende ordlyd:

"Forslag til sendring af vedteegt:

8§ 14, 2. afsnit, nuveerende tekst:

"Den i tilfeelde af oplosning da tilstedevaerende formue kan an-
bringes i en fond, der anvendes til velgorende formal eller fordeles
blandt medlemmerne i forhold til den i sidste regnskabsar fer op-
losningen indbetalte preemie, dog kun til dem, der har vaeret med-

lem de sidste 10 ar, alt efter generalforsamlingens beslutning.”

Forslag til eendring af § 14, 2. afsnit:

”Den i tilfeelde af oplesning da tilstedeveserende formue kan an-
bringes i en fond (erhvervsdrivende eller ikke-erhvervsdrivende),
der anvendes til velgorende formal eller fordeles blandt medlem-
memne i forhold til den i sidste regnskabsar for oplesningen indbe-
talte preemie, dog kun til dem, der har veeret medlem de sidste 10

ar, alt efter generalforsamlingens beslutning.”



Begrundelse for forslag til eendring af § 14, 2. afsnit:

"Der gnskes en preecisering af, at det er begge fondstyper Forsik-
ringsselskabet Brandkassen G/S’ tilstedevaerende formue kan
anbringes i, hvis selskabet oplgses. Den nuveerende formulering
efterlader ikke samme klarhed, og det er ensket om at fjerne tvivl
pa dette omrade, som er arsag til bestyrelsens forslag til preeci-

sering.”

Der er saledes ikke tale om, at forskellige forsikringsformer blev
droftet, herunder heller ikke muligheden for at fa andel i Brandkassen
G /S’ formue ved selskabets oplagsning. Brandkassens delegerede beslut-
tede pa mede 10. september 2012 at arbejde hen imod en omdannelse
til en fond.

DAGBLADET Roskilde er en eftermiddagsavis og kunne saledes
have faet preeciseret oplysningerne om Brandkassen G/S’ hensigter in-
den offentliggerelse.

Udtalelserne fra den tidligere direkter var farvet af personlig in-
teresse og skadevoldende hensigt. Direktoren har siden sin fratraedelse
angrebet klagerne. DAGBLADET Roskilde burde have forholdt sig kri-
tisk til hans udsagn.

Ved at gengive genmeelet som "Debat” den 11. september 2012
gengav papirudgaven genmeelet i en form, der mindede om et indleeg
svarende til det leeserbrev fra et byradsmedlem, som avisen samme dag

bragte pa side 9. Den valgte placering og "Debat”-markeringen bibragte



- 10 -

ikke leeserne den opfattelse, at Brandkassen havde faet DAGBLADET
Roskilde til at berigtige de forkerte oplysninger. Hertil kommer, at det
virker som om, avisen bevidst forsegte at traekke sagen i langdrag, hvil-
ket er utilfredsstillende.

Genmeelet pa sn.dk fik en passende placering, hvorfor klagen

vedrerende genmeelet ikke angar hjemmesiden.

2.2 Sjeellandske Mediers synspunkter

Sjeellandske Medier har beklaget, at DAGBLADET Roskilde brag-
te genmeelet, sa det kunne forveksles med et leeserbrev og pa en ikke
just fremtraedende placering.

Sjeellandske Medier har videre anfert, at man ikke noterede sig
Pressenzevnets forste henvendelse af 20. september 2012, hvorfor der
forst blev reageret den 3. oktober 2012. Da blev genmeelet bragt pa side
31 2. sektion, der er lokalsektionen. Avisen vurderede, at genmeelet ville

blive bemeerket af flest leesere her.

3 Pressenavnets begrundelse og afgerelse:
I sagens behandling har felgende nsevnsmedlemmer deltaget:
Jytte Scharling, Dorthe Carlsen, Ulrik Holmstrup og John Meinert Ja-

cobsen.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at et medie

skal udvise kritik over for nyhedskilderne, i seerdeleshed nar disses ud-



- 11 -

sagn kan vaere farvet af personlig interesse eller skadevoldende hensigt.
Det er massemediernes opgave at bringe korrekt og hurtig information.
Sa langt det er muligt, ber det kontrolleres, om de oplysninger, der gi-
ves, er korrekte, jf. punkterne A.1 og A.2.

P& baggrund af klagernes oplysninger vedrgrende den foreslaede
vedteegtseendring i § 14 leegges det til grund, at den ekstraordinzere ge-
neralforsamling den 10. september 2012 indsatte parentesen ”(er-
hvervsdrivende eller ikke-erhvervsdrivende)” vedrerende muligheden for
at anbringe midler fra forsikringsselskabet Brandkassen G/S ved en
eventuel oplesning i en fond, der anvendes til velgerende formal. Der
blev ikke foretaget andre sendringer i vedteegterne.

Det er saledes ikke dokumenteret, at vedteegtseendringen an-
drede personkredsen, der kunne fa del i midlerne ved en eventuel op-
lpsning. Det er heller ikke dokumenteret, at "familien Laugesen [sikres]
nogle ekstra bidder af kagen ved en selskabsoplgsning”.

Pressenzevnet finder herefter, at Sjeellandske Medier har bibragt
leeserne et forkert indtryk af indholdet af generalforsamlingen, selvom
mediet selv var til stede. Naevnet udtaler kritik af Sjaellandske Medier for
at videregive forkerte og skadelige oplysninger, som avisen pa baggrund

af sin tilstedeveerelse burde have veeret bekendt med var ukorrekte.

Pressenaevnet leegger til grund, at DAGBLADET Roskilde og kla-

gerne var enige om at bringe klagernes genmeele af 12. september 2012.



- 12 -

Det folger af medieansvarslovens § 39, at genmeelet skal offent-
liggeres vederlagsfrit uden unedig forsinkelse og bringes pa en sa frem-
treedende made, som det efter omstendighederne med rimelighed kan
forlanges. Redaktionelle bemeerkninger i umiddelbar tilslutning til of-
fentliggerelsen skal indskraenkes til faktiske oplysninger.

Da det paklagede forhold er bragt pa forsiden og 2. sektions side
2, finder neevnet, at genmeelet den 13. september 2012 i 2. sektion pa
side 8 ikke er bragt pa en sa fremtreedende made, som det med rimelig-
hed kan forlanges. Hertil kommer, at genmeelet er bragt som debatind-
leeg. Genmeelet blev igen bragt i DAGBLADET Roskilde den 3. oktober
2012 i avisens 2. sektion, side 3, der er samme dobbeltside som de pa-
klagede artikler pa side 2. Presseneaevnet finder herefter ikke tilstraekke-
ligt grundlag for at paleegge en ny offentliggerelse efter medieansvarslo-
vens § 49, jf. lovens § 39.

I medfer af medieansvarsloven § 49 paleegger Pressenaevnet her-
efter den ansvarshavende redakter af DAGBLADET Roskilde og sn.dk at

offentliggere folgende forsideartikel:

?[rubrik]
Pressenavnet kritiserer DAGBLADET
[underrubrik]
Fejl i omtalen af Forsikringsselskabet Brandkassen. En ved-
teegtseendring i forsikringsselskabet har ikke noget at gere med aendrin-

ger i personkredsen, der kan modtage midler.



- 13 -

[bredtekst]

DAGBLADET Roskilde gav den 11. september 2012 oplysninger
om nye vedteegtszendringer i Brandkassen vedtaget pa en ekstraordineer
generalforsamling aftenen forinden.

DAGBLADET Roskilde var til stede pa generalforsamlingen, hvor
vedteegtseendringen var eneste punkt pa dagsordenen. AEndringen blev
leest op i sin fulde ordlyd.

I artiklen anferes det, at bestyrelsesformand Bjern Laugesen og
hans familie vil kunne fa en sterre andel af Brandkassens formue ved
oplesning pa grund af vedteegtseendringen. Det er ikke rigtigt.

Vedteegtseendringerne drejer sig alene om vilkarene for, at sel-
skabets formue i tilfeelde af oplesning af selskabet kan anbringes i en
fond.

/Endringen angik saledes ikke @endringer i personkredsen, der
kunne uddeles til, men valgfrihed i hvilken type fond Brandkassen ger-
ne sa oprettet, hvis Brandkassen veelger en fondslgsning. Neevnet kriti-
serer avisen for at bringe de forkerte oplysninger, da avisen selv var til
stede pa generalforsamlingen og derfor burde veere bekendt med ind-
holdet.

Hele kendelsen fra neevnet kan leeses pa:

www.pressenaevnet.dk”

Presseneevnet bemeerker, at neevnet i sin arsberetning for 2005

preaeciserede praksis vedrgrende offentliggerelse pa internettet. En ken-



- 14 -

delse ber bringes i mediet i en periode, der svarer til den tid, i hvilken
den paklagede artikel har veeret bragt, og der bar oprettes et link til
kendelsen fra artiklen, hvis denne fortsat bringes pa hjemmesiden.

---00000---
Udskriftens rigtighed bekreeftes.
Kebenhavn, den 27. november 2012
S fVetises

Susanne Nielsen



